Geplaatst op 25 november 2021

landkaart de oversteek

Vanaf zaterdag 13 november steekt onze CEO Ivo van der Mark in anderhalve week tijd de Atlantische Oceaan over in de Janssen de Jong Volvo Ocean Race-boot met zakenrelaties en professionals.

Brend Schuil vaart als On-Board Reporter mee. We ontvangen via hem – als de techniek ons niet in de steek laat – dagelijks een update over de reis. Deze delen we hier met jullie.

Daarnaast is er een tracker aan boord welke na het vertrek elk uur een update maakt. Let op: zet bij de tracker Zoom (bovenin het scherm) op 1x, anders wordt er niks getoond.

Oversteek - aankomst Curacao

Aankomst 25-11-2021

De boot is veilig aangekomen op Curaçao!

Reisverslag Janssen de Jong Groep

De stemming is veranderd aan boord. Nadat we uit de spectaculair harde wind kwamen en we erachter kwamen dat we nog minimaal 6 dagen te varen hadden door rustig weer, werden velen een beetje onrustig. De drukke hoofden wilden iets te doen hebben. Maar ja, zo midden op de Atlantische Oceaan heb je niet zo veel te willen. We zijn met onze zeilboot overgeleverd aan het tempo van Moeder Natuur. Langzaam veranderde stemming de afgelopen dagen, ten positieve, het is wel prima zo, we hebben helemaal geen haast meer.

Wat we dachten te willen, bleek niet wat we nodig hadden. Mailtjes, telefoontjes, het zal allemaal wel even. We zijn hier en nu met deze groep mensen zonder afleiding. Waar vind je dat nou nog? We genieten!

Reisverslag Janssen de Jong Groep 8

En nu binnen een paar uur na dit schrijven, zullen we nieuw land gaan zien. Het vulkanisch zwarte gesteente van Lanzarote was het laatste wat we zagen. Nu zullen we (hopelijk) witte stranden en grote palmbomen zien. Iedereen is enthousiast, want stiekem hebben deze zeebonken ook wel weer zin om de landrot uit te hangen.

Update 21-11_1 oversteek

Naast dat we als team erg goed kunnen samenwerken, is er nu ook de mogelijkheid om eindelijk even uitgebreid met elkaar te praten. De wind is namelijk na de ochtend helemaal gaan liggen. Van 20+ knopen in de ochtend tot nu 4 knopen wind. We hebben besloten een stukje op de motor te gaan op zoek naar betere wind. Waarschijnlijk zullen we na een paar uurtjes op de motor weer kunnen zeilen.

We zitten nu dus lekker aan dek. Iedereen is relaxed en heeft het naar zijn zin.

Update 20-11_2 Oversteek

Om onze ideale route te bepalen, downloaden wij elke dag een zeer uitgebreid weerbericht. Geen weerbericht zoals in je buienradar app, maar een heel uitgebreid en gedetailleerd model waarmee wij zelf onze strategie kunnen bepalen. Aan boord hebben we daar een speciaal station voor in het hart van het schip (zie foto waar Rutger Vos aan de navigatie tafel zit). Goede navigatie en het succesvol lezen van de weermodellen zijn expertises waar je wedstrijden mee kan maken of breken. Wij spenderen hier meerdere uren per dag met meerdere mensen. We lezen hier alle getallen, prestaties van de boot en weerberichten af. Samengevoegd met onze eigen observaties en inschattingen, nemen wij meerdere beslissingen per dag.

Zoals je ziet op onze route hebben wij aardig wat moeten “bijsturen”. We voerden door weinig wind, storm, regen en zon. We zaten midden in de nacht tussen donderwolken met overal om ons heen bliksem. Dan realiseer je je wel even dat je alleen bent en dat er nergens anders een hoger punt is… Nee, dat zijn wij…

Met een zeilboot kan je niet recht tegen de wind in. Recht met de wind mee kan, maar is voor veel boten niet de snelste koers. In een recht lijn van A naar B wil je de wind het liefste schuin van achteren. Wij kregen de wind constant recht van achteren waardoor we van de rechtstreekse koers moesten afwijken om de wind schuin van achteren te krijgen en daarmee te kunnen afkruisen. Maar op en af kruisen (schuin ten opzichte van de wind varen) kost altijd extra meters dan ergens in een rechte lijn heen varen.

Update 20-11_1 Oversteek

Nu voor het eerst in onze hele trip varen we eindelijk in een rechte lijn richting eindbestemming. Het is lekker weer, we zitten relaxt in de kuip van het schip, we hebben een voldaan gevoel over ons harde werken, onze overwinningen en prestaties, de temperatuur wordt warmer en we hebben de korte broeken aan. Zoals het nu lijkt, gaat het ons eindelijk voor de wind (een beetje schuin voor de wind dus!). Het is gezellig en we genieten!

Als het goed is komen we de 25e of de 26e aan. Het wordt door de meesten aan boord aangegrepen als een gegeven. Maar het is niet voor niets één van de meest bekende spreekwoorden uit onze geschiedenis: er is niets zo veranderlijk als het weer……..

Update 19-11 Oversteek

Jelmer en ik (Brend) hadden bedacht dat het mooi zou zijn om halverwege de Atlantische zee een momentje te houden. Normaal gesproken – als je als zeiler de evenaar kruist – is er een hele rits aan tradities en gebruiken die je moet doorlopen. Dit is afhankelijk van hoe streng je kapitein is, maar regelmatig worden er koppen kaal geschoren.

Nou durfden wij dat gebruik niet op te leggen bij onze gasten, maar we verzonnen wel iets anders. Daarom zijn we voor vertrek op Lanzarote snel nog even de stad in gegaan om een fles Rum en een aantal sigaren te halen.

Update 19-11_4 Oversteek

Van Pieter-Jan Postma krijgt iedereen een glas zeewater wat na het reciteren van de bedachte schippersvers moest worden gedronken. Onze Neptunes roept luid zin voor zin de tekst en beveelt onze gasten het te herhalen.

In de naam van Neptunes breng ik dit offer aan de Zee!
Want enkel hij kent mijn gebreken.
Ik stel hem daarmee gaarne tevree
en laat mij veilig dansen op zijn zilte deken.
Op een goede zee en aankomst aldaar.
Neptunes zegen mijn tocht, bemanning en mijn waar.

Reisverslag Janssen de Jong Groep

Het feestje zullen we moeten voortzetten op Curaçao, want voor nu is er werk aan de winkel. Iets later begint de wind al weer op te trekken en moeten we ons gaan voorbereiden op een pittige nacht.

De hele nacht waait het 25 knopen plus. De golven beginnen op te bouwen en het wordt weer een feest. Maar dan een heel anders soort feest. Wat een contrast met die middag! Maar er wordt volop genoten van het schip dat zijn weg baant door de golven van de Atlantische Oceaan.

“Het is gewoon bijna eerder een speedboot dan een zeilboot, ongelofelijk!” concludeert Stijn Uijthoven terwijl hij met de handen aan het stuurwiel de 28 knopen aantikt.

Update 18_11_2_Oversteek

Kun je je voorstellen dat jouw huis (of leefruimte) drie dagen lang 45 kilometer per uur gaat en dan in secondes weer stilstaat? Dat je ineens van links naar rechts wordt geslingerd, terwijl je probeert te eten, tanden te poetsen, je kleding aan te trekken? Oftewel: gewoon tijdens alle alledaagse dingen. Alles hier aan boord wordt een uitdaging met zulke wind. En niet te vergeten dat je dit alles doet terwijl je constant nat en zout bent en er niks meer opdroogt. Het geluid aan boord is kei- en keihard; een lier die draait of een lijn die losser gaat, door de holle boot klinkt het alsof iemand naast je oren twee pannen tegen elkaar slaat.

Vannacht hadden we nog een druk programma. Er stonden weer een paar gijpen op de planning. Als er moet worden gegijpt, dan is het all-hands-on-deck. Lig je dus net eindelijk een uurtje in je “bed” na 4 uur aan dek te hebben gestaan, dan mag je er weer uit. Dan sta je een uurtje aan dek en dan heb je nog maar twee uur rust over. Je gaat weer richting je bunk met hartslag 130 en hoop op het beste, want na twee uur rust moet je weer vier uur aan dek.

Maar zonder wrijving geen glans.

Update 18_11_oversteek

Je kan je vast voorstellen dat dit naast alle nieuwe indrukken, het wennen aan de boot en de oceaan, wel een echte uitputtingsslag is voor de mannen. Daarom is het weer wat we nu hebben wel echt even een verademing. We hebben een lekker steady windje, matige golfslag en een lekker zonnetje. De druppels damp die aan het plafond hingen, kunnen eindelijk uitwaaien nu we de luiken weer open kunnen zetten. De rust die we nu hebben, wordt echt gewaardeerd en het respect voor de oceaan, deze zeilboot en de manier van leven aan boord is een flink stuk gegroeid.

Update 17_11_2_Oversteek

Er stonden een paar gijpen op de planning. We willen namelijk zo efficiënt mogelijk met de wind meedraaien om zo de meest directe (en daarmee de snelste) lijn te kunnen varen. De eerste liep niet zoals we wilden. Dus daarna hebben we samen ruim de tijd genomen om te bespreken wat er beter kon en hoe we dat samen gingen doen. De volgende twee gijpen verliepen stukken beter!

Update 16_11_2 Oversteek

Update 16-11-2021: Meer wind dan verwacht

De tekenen van eergisteren bleken een voorbode te zijn. De echte ocean race experience is nu wel begonnen. De wind is gisteren verder aangetrokken en de afgelopen 24 uur varen we constant in weersystemen met veel buien. Wat betekent dat we steeds van veel naar weinig wind gaan. Veranderende condities betekent ook veel bijsturen, letterlijk en figuurlijk. Hoe mooier en constanter het weer, hoe relaxter je de boot kan varen. Maar op dit moment is er echt werk aan de winkel.

De afgelopen twee dagen met zon en een matig windje schetsten voor velen een ideaal beeld voor het zeilen. Maar bij het weer wat we nu hebben, komt deze boot pas echt tot leven. Deze condities is waar dit schip voor is gebouwd. En ook al is het heel spectaculair en extreem, het voelt wel vertrouwd.

Update 16_11_3 Oversteek

Met dit weer komt ook de uitputtingsslag mee. Het leven aan boord is ronduit spartaans. Sommigen moeten wennen en sommigen zijn lichtelijk zeeziek. Dat is ook niet zo gek, probeer je maar eens voor te stellen hoe het zou zijn om te leven in een achtbaan die non stop doorgaat. Overal waar je loopt in de boot moet je je stevig vasthouden. De boot duikt soms een golf in en gaat dan van 26 knopen naar 10 knopen in een seconde. Als je je niet stevig beethoudt, vlieg je zo die hele boot door.

Hoewel het op dit moment echt niet altijd voor iedereen even leuk is en het je leven niet gemakkelijker maakt, is dit wel waar we het voor doen en ook wat je wilt meemaken. De sfeer is nog steeds strijdbaar en vol goede moed. En dat moet ook wel, want we zitten nu ongeveer op 1/3e van de afstand. Het langste gedeelte van onze reis moet nog komen.

Tekst & beeld: Brend Schuil

Update 15_11 De oversteek

Inmiddels zijn we al twee volle dagen onderweg. Op zondag hadden we eigenlijk de hele dag nog prachtig weer. Een zonnetje en zo’n 23 graden. Vannacht begon het iets harder te waaien en stond er een gijp in de planning. Rond 23:00 uur was het zo ver, in het donker moesten we een gijp gaan maken. Alle handelingen werden eerst rustig doorgesproken zodat iedereen precies wist wat er ging gebeuren. De gijp verliep goed. Daarna konden diegenen die geen wacht hadden weer terug naar binnen en hun spullen verslepen naar de hoge kant van het schip om daar verder te slapen. Je wilt met hardere wind zo veel mogelijk tegendruk en -gewicht geven aan het zeil om zoveel mogelijk druk om te zetten in snelheid.

Het is de afgelopen dagen aangenaam geweest aan boord. Warme temperatuur, een heldere lucht met een felle maan, waardoor je ook ’s nachts goed kunt zien. Achter de boot zie je een spoor van lichtgevende plankton. De nachten zijn prachtig en iedereen geniet er volop van. Het boekje “sterrenkunde voor dummies” is zelfs gespot aan dek.

Update Oversteek 14-11

Update 14-11-2021

Gisteren middag zijn wij rond 14:00 uur vertrokken naar onze bestemming Curaçao. Maar voordat we daar aankomen hebben we nog wel het een en ander aan werk te verzetten. Het wordt een uitdagende reis met veel verschillende weersystemen. Dat betekent veel draaiende wind en veel verschillende windsnelheden. Zulke omstandigheden vragen om net iets meer aandacht en dat maakt de reis ook een stuk leuker en uitdagender!

De sfeer aan boord is meer dan goed. Voor velen van ons is het de eerste Trans-Atlantische oversteek. Dat merk je in het enthousiasme en toch ook wel een beetje in de spanning. Onder de pro-zeilers zijn er meerderen die het meer dan 5 keer hebben gedaan. Maar toch, zo’n oceaan oversteken, dat is niet niks. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat we klaar zijn voor wat er op ons af komt. De pro-zeilers proberen de gasten zo goed mogelijk mee te nemen in elke beslissing om zo de reis echt samen te doen.

• Hebben we genoeg eten aan boord?
• Hebben we genoeg reserve onderdelen?
• Weet iedereen wat hij/zij moet doen in een noodgeval?
• Is iedereen fit om zo’n reis te maken?

En ga zo nog maar even door..